وکیل دعاوی ملکی: بازار املاک و مستغلات یکی از پویاترین و پیچیده‌ترین اشکال روابط حقوقی است. در این زمینه، شایستگی و حرفه‌ای بودن متخصصی که خلوص قانونی قراردادها و معاملات را تضمین می‌کند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. هر اقدامی‌ در مورد املاک و مستغلات نیاز به مشارکت یک وکیل صالح املاک دارد تا از خطرات تجاری، اعتباری و مالی جلوگیری شود؛ بنابراین حرفه وکیل املاک هم در بین مالکان خصوصی و هم در محیط شرکتی مرتبط با ساخت و ساز یا گردش تجاری املاک و مستغلات تقاضای زیادی دارد. همراه ما باشید تا بیشتر با این شغل آشنا شوید.

وکیل ملک

وکیل دعاوی ملکی کیست؟

وکیل دعاوی ملکی کیست؟ وکیل املاک  یک متخصص حقوقی است که در امور املاک و مستغلات تخصص دارد. وی دارای دانش و تجربه در جنبه‌های مختلف حقوق املاک از جمله معاملات املاک، قانون زمین، حمایت از حقوق مالکیت، قوانین مالیات بر املاک و سایر جنبه‌های مرتبط با املاک است. یک وکیل املاک می‌تواند در بخش خصوصی و دولتی، ارائه مشاوره حقوقی، تهیه اسناد، وکالت از مشتریان در دادگاه و اطمینان از رعایت قانون در معاملات املاک، کار کند.

چنین فردی باید به طور کامل چارچوب قانونی در زمینه تنظیم حقوق مالکیت، ساخت و ساز و بهره‌برداری از ساختمان‌ها و سازه‌ها را بشناسد. توانایی او در انجام مذاکرات تجاری و مقاومت در برابر استرس نیز نقش مهمی دارد.

مسئولیت‌های وکیل دعاوی ملکی شامل چه مواردی می‌شود؟

یک وکیل دعاوی ملکی چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟ مسئولیت‌های حرفه‌ای وکیل املاک عبارت‌اند از:

وکیل دعاوی ملکی

تخصص‌های وکیل ملکی

یک وکیل املاک ممکن است در زمینه‌های مختلف مرتبط با قانون املاک تخصص داشته باشد. از جمله تخصص‌های اصلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اینها تنها تعدادی از تخصص‌های احتمالی است که یک وکیل املاک می‌تواند داشته باشد. هر کدام برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف خود به دانش و تجربه عمیق در زمینه مربوطه نیاز دارند.

تخصص‌های وکیل دعاوی ملکی توضیحات
معاملات املاک و مستغلات کارشناس معاملات معاملاتی به تهیه و پشتیبانی انواع معاملات ملکی مانند خرید و فروش، اجاره، رهن و غیره مشغول است.
قانون ساخت و ساز این تخصص به جنبه‌های حقوقی ساخت و ساز از جمله مراحل صدور مجوز، عقد قرارداد با پیمانکاران و پیمانکاران فرعی و حمایت از حقوق مشتریان می‌پردازد.
حقوق زمین وکیل حقوقی زمین به مسائل مربوط به تنظیم حقوقی روابط زمین از جمله دریافت، استفاده و واگذاری زمین می‌پردازد.

 

حقوق مسکن متخصص حقوق مسکن در مسائل مربوط به حقوق و تعهدات صاحبان املاک مسکونی، مدیریت ساختمان‌های آپارتمانی و حل و فصل اختلافات مسکن تخصص دارد.
قانون مالیات بر املاک و مستغلات این تخصص موضوعات مالیات بر املاک از جمله مالیات بر املاک، مالیات بر درآمد املاک و سایر مسائل مالیاتی را پوشش می‌دهد.

 

دعاوی حقوقی یک وکیل املاک ممکن است در دعاوی حقوقی تخصص داشته باشد، یعنی در صورت بروز اختلاف یا درگیری در رابطه با املاک، وکالت موکل در دادگاه را به عهده بگیرد.

 

محل فعالیت وکلای دعاوی ملکی

دعاوی ملکی

یک وکیل دعاوی در بسترهای زیادی می‌تواند فعالیت داشته و از تخصص خود استفاده کند. وکلای املاک ممکن است برای سازمان‌ها و مؤسسات مختلفی کار کنند که به آن‌ها در ادامه بحث اشاره می‌کنیم. کسانی که به دنبال این هستند تا بدانند با تخصص وکیل دعاوی در کدام سازمان‌ها می‌توانند مشغول به فعالیت شوند با مطالعه این بخش از مقاله به پاسخ سؤال خود خواهند رسید.

مؤسسات حقوقی و دفاتر حقوقی

بسیاری از وکلای املاک برای شرکت‌های حقوقی که در ارائه خدمات حقوقی املاک و مستغلات تخصص دارند کار می‌کنند. اینها می‌توانند شرکت‌های بزرگ بین‌المللی یا شرکت‌های حقوقی کوچک محلی باشند. در هر صورت حتماً چنین مؤسساتی باید با یک وکیل دعاوی حرفه‌ای همکاری داشته باشند.

دپارتمان‌های خدمات حقوقی شرکت‌ها

شرکت‌های بزرگ ممکن است دپارتمان‌های حقوقی خود را داشته باشند که توسط وکلای املاک و مستغلات برای ارائه حمایت قانونی و پشتیبانی در معاملات املاک و مستغلات کار می‌کنند.

آژانس‌های املاک و مستغلات

متخصصین در این رشته می‌توانند حتی در آژانس‌های املاک و مستغلات نیز مشغول به کار شوند. وکلای املاک ممکن است برای آژانس‌های املاک کار کنند؛ یعنی جایی که آنها پشتیبانی قانونی برای خرید، فروش، اجاره و معاملات مدیریت املاک ارائه می‌دهند.

شرکت‌های ساختمانی و توسعه‌دهندگان

 

در صنعت ساخت‌وساز، وکلای املاک ممکن است پروژه‌های ساختمانی پشتیبانی قانونی از جمله تهیه پیش‌نویس و بررسی قراردادها، حل مسائل حقوقی و رعایت قوانین را ارائه کنند.

وکیل ملکی

 

ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی

وکلای املاک می‌توانند در ارگان‌ها و مؤسسات دولتی مانند اتاق‌های ثبت، ادارات املاک شهری و منطقه‌ای، ادارات برنامه‌ریزی شهری و غیره کار کنند. متخصصین در این رشته در صورت داشتن دانش کافی و تسلط بر موضوعات حقوق ملک می‌توانند درآمدهای بالایی  داشته باشند.

مؤسسات آموزشی

برخی از وکلای املاک و مستغلات در مؤسسات آموزشی به عنوان دستیار هیئت‌علمی یا پژوهشی کار می‌کنند و در آنجا به تحقیق و تدریس در زمینه حقوق املاک و مستغلات می‌پردازند.

سخن پایانی

یک وکیل دعاوی باید از وظایف و مسئولیت‌های خود آگاه باشد و همچنین پشتکار تمایل به جستجوی راه حل‌های غیراستاندارد و رویکردی پر زحمت برای مطالعه مسائل جدید را اتخاذ کند. در این مطلب سعی شده است با توضیح این شغل خوانندگان را بیشتر با آن آشنا کنیم.